عظیمی‌نژادان، مدیرعامل شرکت توربین‌دار مطرح کرد: پیشرفت شرکت توربین‌دار در حوزه تولید فیلتراسیون و تحقیق و توسعه موفق در حوزه معدن و صنایع‌معدنی

بروز تحریم و محدودیت در برقراری ارتباط با دنیا، مسیر تامین تجهیزات موردنیاز در بخش معدن و صنایع معدنی را دشوار کرده است. در چنین موقعیتی عملا تکیه بر توان داخلی برای رفع این کمبود، ضروری و گذرگاهی به سمت رفع مشکلات و کمبودهای موجود است. شرکت توربین‌دار در مقام یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ساخت ماشین‌آلات صنعتی کشور، تاثیر بسزایی بر تامین برخی تجهیزات صنایع معدنی به‌ویژه در حوزه فیلترپرس‌ها است. انتظار می‌رود توان و موفقیت این مجموعه بیش از پیش مورد توجه سیاست‌گذاران و فعالان صنعتی قرار گیرد.
 
 عظیمی‌نژادان، مدیرعامل شرکت توربین‌دار در خصوص فعالیت این مجموعه عنوان کرد:
توربین‌دار یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ساخت ماشین‌آلات صنعتی کشور است. این شرکت در سال ۱۳۶۰ تاسیس شد. توربین‌دار ابتدا در حوزه صنایع غذایی در مقام واردکننده تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز این صنعت و به‌ویژه در صنایع قند و شکر فعالیت داشته است. یکی از تجهیزات مورداستفاده در این صنعت تولید قند و شکر، توربین‌های بخار است. نام توربین‌دار نیز با تکیه بر همین سبقه برای مجموعه انتخاب شد. برای یک بازه زمانی ۱۰ ساله فعالیت این مجموعه تنها به واردات خط تولید صنایع غذایی محدود بود. در اواخر دهه ۶۰ اقدامات حمایتی از سوی دولت با هدف توسعه تولید داخل انجام گرفت. برهمین اساس مدیران وقت وزارت صنایع سنگین مذاکراتی را با شرکت توربین‌دار در مقام نماینده شرکت BMI آلمان، انجام دادند تا امکان داخلی‌سازی این ماشین‌آلات در کشور فراهم شود. بر همین مبنا در سال ۱۳۷۱، مسیر تولید داخل ماشین‌آلات توسط مجموعه توربین‌دار آغاز شد. فعالیت ما در ابتدا به ماشین‌آلات سانتریفیوژ و تجهیزات فیلتراسیون نیز اختصاص داشت. در همین حال سایر تجهیزات غیرتخصصی نیز در این مجموعه ساخته شد.
در حال حاضر، شرکت توربین دار در زمینه‏ طراحی، مهندسی معکوس، اصلاح خطوط تولید و ارائه خدمات پس از فروش، فعالیت می‌کند. این مجموعه با انتقال دانش فنی، تکنولوژی، ساخت ، نصب و راه‌اندازی تجهیزات صنعتی به صورت قراردادهای EPC موفق به کسب تجربیات ارزشمندی شده است.
 وی در خصوص ورود شرکت توربین‌دار به حوزه معادن و صنایع معدنی و ساخت تجهیزات موردنیاز این بخش تشریح کرد: شرکت توربین‌دار در دهه ۸۰ با هدف توسعه فعالیت در حوزه ساخت فیلتراسیون به حوزه معادن و صنایع معدنی ورود کرد. ابتدا اجرای پروژه تغلیط مس سرچشمه را در سال ۱۳۸۸ در قالب قرارداد EPC، در دست گرفتیم. در آن پروژه با مسائل تحریم و محدودیت در ورود محصولات مختلف روبرو شدیم. درنتیجه ناچار شدیم فیلترپرس‌های موردنیاز را با اتکا به توان داخلی و با استفاده از روش مهندسی معکوس از فیلترپرس‌هایی که در مس سرچشمه بود، تولید کنیم. نمره قابل قبولی در این اجرا کسب کردیم کمااینکه همچنان این دستگاه‌ها در مجموعه مس سرچشمه فعالیت دارند. سال ۱۳۹۲ این پروژه اجرایی و تحویل شد. با توجه به موفقیت کسب شده در اجرای این پروژه مقرر شد که روند تولید فیلترپرس در بخش معدن و صنایع معدنی ادامه یابد.
در ادامه اقداماتی را برای اصلاح طراحی فیلترپرس، اقداماتی را اجرایی کردیم. در این میان با ترکیب بهترین فیلترپرس‌های ساخته شده در دنیا به طرحی بومی‌سازی شده رسیدیم. این فیلترپرس خاص در سال ۱۳۹۳ ثبت اختراع شد. در ادامه اجرای پروژه باطله آهن گل‌گهر نیز توسط مجموعه‌ توربین‌دار، انجام گرفت. در ادامه اولین پلنت آبگیری از باطله مس در ایران در معدن مس ایجو، توسط شرکت ما اجرایی شد؛ در حال حاضر نیز نزدیک به ۲ سال از فعالیت این فیلترپرس می‌گذرد. عملکرد و راندمان فیلترپرس در فرآیند تولید کنسانتره تاثیر مستقیم بر کیفیت محصول نهایی دارد. فیلترپرس در تجهیزات آبگیری نیز با توجه به محدودیت‌های موجود در تامین آب در کشور، کارایی قابل توجه و ویژه‌ای دارد. کمااینکه صنایع معدنی به‌واسطه مصرف آب با مشکلاتی روبرو هستند که به مرور زمان نیز بیشتر خواهد شد. در چنین موقعیتی فیلترپرس ساخته شده در مجموعه توربین‌دار به کمک رفع این کمبود و محدودیت می‌آید.
 مدیرعامل شرکت توربین‌دار  با اشاره به پیشرفت شرکت توربین‌دار در حوزه تولید فیلتراسیون و تحقیق و توسعه موفق در این بخش گفت: شرکت توربین‌دار دارای آزمایشگاه مجهز جهت ارائه خدمات مهندسی فرآیند فیلتراسیون است. این شرکت پروانه تحقیق و توسعه فیلتراسیون از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اخذ کرده است. توربین‌دار نخستین و تنها شرکتی است که این پروانه را در سال ۱۳۹۵ از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته است. در این مجموعه بالغ بر ۲۰۰ نمونه دوغاب از معادن مختلف، مس، سنگ آهن، آلومینیوم، طلا و …….. را مورد بررسی قرار داده‌ایم. درنتیجه دانش مهندسی شرکت توربین‌دار برای طراحی انواع فیلترپرس‌ها با تکیه بر همین فرآیندهای تحقیق و توسعه، بهبود یافته است. خوشبختانه با توجه به تلاش‌های انجام گرفته، طراحی فیلترپرس‌های ما به تیپ تبدیل شده و با قیمت‌ها و ویژگی‌های مختلف به مشتریان، عرضه می‌شود.

پست های مرتبط

پیام بگذارید